ÎPS Hierotheos Vlachos, mitropolit grec de Nafpaktos, zicea în
2012: „trebuie să fie consolidate încă mai mult instituţiile democratice din
ţara noastră, pentru că, dintre toate sistemele politice, tot democraţia este
cel mai bun, în ciuda disfuncţionalităţilor care inevitabil se ivesc. Trebuie
să fim atenţi cu acest lucru şi să nu permitem subminarea principiilor şi instituţiilor
democratice. E posibil ca unii politicieni să fi făcut greşeli, şi cu siguranţă
au făcut!, dar nu trebuie ca în numele acestor greşeli să fie subminat sistemul
democratic sănătos – care presupune existenţa partidelor de guvernământ, dar şi
a opoziţiei – instituţiile unei societăţi libere şi, în cele din urmă, însăşi
democraţia. Văd că unii critică exagerat – conştient sau inconştient –
instituţiile democratice. Eu, personal, cred că politicieni „limitaţi” sunt mai
buni decât dictatorii „ultra-inteligenţi” care privează poporul de libertate.”
Pe de altă parte, Serafim Rose
(1934-1982), călugăr ortodox american, considera că cel mai bun sistem este
monarhia autoritară, pe motiv că în ea monarhul este ales de Dumnezeu, pe când
în democrație, conducătorii sunt aleși de oameni, idee afirmată în lucrarea
„Nihilismul. Rădăcina revoluție în epoca modernă”, o lucrare interesantă, de
altfel. Este creștinismul compatibil cu democrația?
Sistemele politice din
Antichitate și Evul Mediu nu putea fi democrații, nu în sensul modern al
cuvântului, pe motiv că oamenii din acele vremuri nu erau pregătiți pentru un
asemenea sistem. Nici Fiul lui Dumnezeu nu a venit pe Pământ imediat după
căderea lui Adam, tot din motivul că omul nu a fost la fel de pregătit, ci au trebuit
trimiși întâi precurosori, cum au fost Moise care a dat evreilor legea iudaică,
urmând ca aceasta să-și găsească varianta desăvârșită în legea creștină o dată
cu venirea lui Hristos.
O bază scripturistică a
democrației găsim în următoarele versete: „Ştiţi că cei ce se socotesc
cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele şi cei mai mari ai lor le stăpânesc.
Dar între voi nu trebuie să fie aşa, ci care va vrea să fie mare între voi, să
fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor
slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit
ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare
pentru mulţi.” (Marcu 10:42-45) Așadar, cel mai mare este dator să slujească
celor mai „mici”, căci numai slujind celorlalți te învrednicești să fii mare.
Desigur, pasajul se referă la „rangul” pe care îl vor avea oamenii în împărăția
cerurilor, mai exact în fața lui Dumnezeu și se face comparație între
„cârmuitorii neamurilor” și viața pe care trebuie să o aibă creștinii, acesta
fiind sensul direct al spuselor Domnului. Dar atunci mai toate neamurile erau
păgâne, iar creștinismul nu distruge neamurile și lumea, ci o transfigurează,
tot așa Panayotis Nellas ne sugerează că Biserica nu este decât transfigurarea
lumii prin Hristos, nu negarea acesteia.
Așadar, versetul citat, pe
lângă sensul direct, larg, are următorul sens pe plan politic: „Este tipic
păgânesc liderul să domnească ca domn; creștinește este ca liderul să domnească
ca slujitor.” Prin urmare, activitatea unui conducător creștin trebuie să fie
slujirea celor conduși. Unul ca acesta nu domnește pentru sine, ci pentru
popor.
Înțelegem de aici că un lider
autentic este slujitorul poporului. Ori, tocmai acesta este scopul democrației.
Cuvântul „democrație” înseamnă puterea poporului. Aici poporul îi alege pe cei
conduși pentru că aceștia sunt slujitorii poporului, prin urmare poporul este
cel care trebuie să-i aleagă.
Dar cum rămâne cu ideea că
monarhia autoritară este cel mai bun sistem pe motiv că monarhul este ales de
Dumnezeu, pe când în democrație conducătorii sunt aleși de oameni? Dar Dumnezeu
lucrează și prin oameni. De exemplu, în voievodatele românești, cu ajutorul
boierilor se alegea care dintre urmașii domnitorului decedat se vor așeza pe
tron. În Didahia, scriere creștină din secolul I, scrie că fără Dumnezeu nu se
poate întâmpla nimic, așadar orice se întâmplă țin de pronia Lui, acesta
permițând să se producă un eveniment sau altul, pozitiv sau negativ, cu un
anumit scop. La fel, Dumnezeu poate inspira poporul să aleagă președintele sau
partidul x sau y.
De altfel, în împărția
bizantină, de pildă, nu toți monarhii au fost buni, unii împărați, de exemplu,
au promovat erezia iconoclastă. Diferitele monarhii autoritare au dat din când
în când conducători nevrednici.
Astăzi, multe state democratice
sunt exemple de prosperitate. E drept că există și state autoritare cu un nivel
înalt de bunăstare, cum sunt Singapore și Qatarul, acesta din urmă fiind un
stat fundamentalist islamic, periculos pentru creștini. Pe de altă parte, în
multe state democratice se legalizează tot felul de stângisme: căsătoriile
homosexualilor, adoptarea copiilor de către cuplurile gay, sinuciderea
asistată, avortul etc. În același timp, democrația stimulează creativitatea,
spiritul întreprinzător, libertatea, participarea cetățenilor în viața
comunității și dă poporului posibilitatea de a îndrepta greșelile
politicienilor, lucru mai puțin posibil într-un stat autoritar.
Într-un sistem autoritar pot
apărea de asemenea conducători anticreștini, cum a fost împăratul Iulian
Apostatul. Așadar, nici să nu ne punem prea mult speranțele în sisteme
politice, dar nici să le subestimăm. Să ne bucurăm că trăim în democrație, iar
dacă vrem să schimbăm ceva, să ne implicăm în viața politică măcar la alegeri,
deși de dorit ar fi să n-o facem doar la alegeri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu